Framgångssagan om den svenska hamburgerkedjan Max började år 1968 då Curt Bergfors öppnade en grillkiosk i Gällivare. Kiosken, som delade lokaler med bensinstationen Uno-X, fick namnet X-grillen och blev snabbt en succé. Redan två år senare öppnades ytterligare två restauranger i Luleå och Skellefteå och man bytte namn till Max. I dag, drygt 50 år senare, är Max Sveriges näst största hamburgerkedja med med runt 5 000 anställda. De driver närmare 120 restauranger runt om i Sverige, Norge, Danmark, Förenade Arabemiraten, Egypten och Polen.
Max har alltid drivits som ett familjeföretag med fokus på tradition, kvalitet och de anställda. Denna småskalighet och familjekänsla är något som företaget har lyckat behålla, trots stora framgångar och expansion. Max är fortfarande ett familjeägt bolag och Curt Bergfors äger 77,5% av företaget, hans tre söner äger tillsammans 13,5% och Stiftelsen Rättvis Fördelning äger 9% av företaget.
Max är en av de snabbmatskedjor i Sverige som tydligast har jobbat för hållbarhet. Företaget har en bred definition av hållbarhet; det handlar inte bara om vilket papper eller vilka råvaror som används utan här ingår även socialt ansvar och att maten som serveras ska vara klimatpositiv. Som en av få restauranger i världen har Max som mål att varje tugga ska bidra till ett bättre klimat. Därför klimatkompenserar de och planterar träd som binder minst 110% av koldioxidutsläppen från Max. Restaurangkedjan har uppmärksammats och belönats med diverse priser för sitt visionära hållbarhetsarbete och miljöarbete. Idag anses Max ledande inom hållbarhet både i Sverige och internationellt.
Redan år 2008 gick samtliga restauranger över till vind-el, och året efter vann Max det globala miljöpriset Green Awards. År 2010 ökade man effektiviteten och började att återvinna all frityrolja till biobränsle. Kort därefter utsågs Max till ett av de mest innovativa företagen i världen av Fast Company Magazine. År 2017 bytte Max Hamburgerrestauranger namn till Max Burgers eftersom de numera serverar mindre nötkött i sina restauranger. År 2018 lanserades världens första klimatpositiva meny.