Du som driver restaurang eller storkök vet hur viktigt det är med fungerande utrustning. När något går sönder är resultat i bästa fall att det bara är vissa rätter som inte längre går att tillagas, vilket kanske kan störa eller göra vissa kunder besvikna. I värsta fel, till exempel när pizzaugnen på en pizzarestaurang brakat ned, måste hela verksamheten stängas fram till problemet är löst. Vid catering och större serveringar kan både rykte och ekonomi förstöras på en kväll. Lös detta genom att regelbundet serva din utrustning.
Rutiner, rengöring och service
Börja med att ha strikta rutiner för när köket ska rengöras. Att hålla allting fräscht och fint är inte bara ett krav för att få servera mat i Sverige, det är också ett sätt att underhålla maskinerna. Nästa steg är att ta hjälp för service storkök via till exempel RMS. De hjälper till med service och reparation av maskiner från nästintill alla märken som används i svenska professionella storkök. De erbjuder också säkra installationer av nya maskiner och vitvaror. Du kan boka in enstaka service- och reparationstillfällen, eller skriva serviceavtal som gör att du alltid har en kompetent och trygg partner som kan rycka ut när olyckan är framme.
Förvänta dig det bästa – förbered dig för det värsta
Det är alltid en balansgång mellan hälsosam positiv attityd och att leva upp bland molnen. Det gäller att visualisera lyckade serveringar, men samtidigt ha lösningar i bakhuvudet för när saker inte skulle gå som planerat. Se till att ha personal på standby, en snabb och säker servicepartner för utrustningen och en attityd som säger att allting går att lösa.